Mobile indexing: Μήπως ήρθε η ώρα να δεις το mobile friendly site σου με άλλο μάτι?

mobile indexing
Google mobile indexing

Μόλις μερικές ημέρες πριν, η Google ανακοίνωσε ότι “πειραματίζεται” πάνω στο indexing των σελίδων με βάση τη mobile εκδοχή τους. Το “πειραματίζεται” μάλλον αποτελεί ευφημισμό και προσπάθεια ..καθησυχασμού για το μέγεθος της αλλαγής, καθώς σχετικές φήμες κυκλοφορούν ήδη εδώ και ένα χρόνο. Η αλλαγή μπορεί να θεωρείται δεδομένη, καθώς η ανακοίνωση συμπεριελάμβανε μεταξύ άλλων και οδηγίες προς τους developers και τους site owners για το πως να βελτιώσουν τις mobile εκδοχές των websites τους. Να εξηγήσουμε εδώ -για όσους μπορεί να μην το γνωρίζουν- ότι το Google index είναι κάτι αντίστοιχο με τον κατάλογο μιας μεγάλης βιβλιοθήκης και το indexing είναι χονδρικά ο τρόπος με τον οποίο η Google αποθηκεύει τις σελίδες στα ράφια αυτής της βιβλιοθήκης.

Η ανακοίνωση δεν αποτέλεσε ιδιαίτερη έκπληξη, καθώς πέρα από το ότι φημολογούνταν για μεγάλο διάστημα, έρχεται να δώσει λύση σε ένα παράδοξο που υπήρχε εδώ και καιρό: παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των χρηστών κινητών συσκευών αυξάνεται εκθετικά και παρά το ότι ο μεγαλύτερος όγκος των αποτελεσμάτων της είναι προσβάσιμος από κινητές συσκευές, έως τώρα η Google χρησιμοποιούσε για την κατάταξη των σελίδων την desktop εκδοχή τους. Το αποτέλεσμα φυσικά ήταν οι χρήστες να παίρνουν μεν τα πλέον σχετικά αποτελέσματα με βάση τα κριτήρια αναζήτησής τους, αλλά όχι πάντα στην κατάλληλη ή τη βέλτιστη μορφή με βάση τη συσκευή που χρησιμοποιούσαν.

Το πρόβλημα εδώ είναι πως όσο καλό περιεχόμενο κι αν πάρω για την αναζήτηση που πραγματοποιώ, μου είναι λίγο ή καθόλου χρήσιμο εάν δεν μπορώ να το διαβάσω ή να αναζητήσω σε αυτό το κομμάτι της πληροφορίας που μου είναι απαραίτητη.

Κάπως έτσι λειτουργούσαν τα πράγματα έως τώρα. Η επερχόμενη αλλαγή όμως, όπως και τα guidelines της Google, μας έκαναν να θυμηθούμε το πόσο σημαντικό είναι το site μας να είναι -πραγματικά- mobile friendly. Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μια διάκριση, όσον αφορά το mobile friendly web design. Στην πράξη, συναντάμε δύο διαφορετικές υλοποιήσεις του: τα responsive websites και τα mobile sites. Εδώ δεν συμπεριλαμβάνουμε τα mobile apps, τα οποία αποτελούν αυτόνομες εφαρμογές που κατασκευάζονται αποκλειστικά για κινητές συσκευές και είναι μια ολόκληρη κατηγορία από μόνες τους.

Όσο κι αν φαίνεται πως οι δύο αυτές εκδοχές είναι εναλλακτικές λύσεις για το ίδιο πρόβλημα, ένα responsive website είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από την ολοκληρωμένη mobile έκδοση του ίδιου site. Ένα responsive site είναι ένα “κανονικό” site το οποίο έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να ανταποκρίνεται στις διαστάσεις της συσκευής από την οποία προβάλλεται και να προσαρμόζεται ώστε να είναι φιλικό προς το χρήστη. Από την άλλη, ένα mobile site ή όπως το συναντάμε συχνά ένα “.m” site, είναι μια τελείως άλλη υπόθεση. Πρόκειται για μια διαφορετική υλοποίηση από το μηδέν, η οποία είναι πλήρως προσαρμοσμένη σε κάθε συσκευή και η οποία μπορεί να περιλαμβάνει το ίδιο περιεχόμενο με τη desktop εκδοχή ή μέρος του.

Ένα responsive site θεωρείται λιγότερο χρονοβόρο και κοστοβόρο σε σχέση με το ξαδερφάκι του, το mobile site. Σε απλά ελληνικά, κοστίζει λιγότερο και απαιτεί λιγότερο χρόνο για την υλοποίησή του, καθώς γίνεται ουσιαστικά προσαρμογή της desktop εκδοχής με τη χρήση CSS. Εντάξει, το CSS δεν είναι απλά ελληνικά, αλλά θα αρκεστούμε να πούμε πως πρόκειται για ένα κομμάτι κώδικα που προσαρμόζει την εμφάνιση ενός site. Παρόλα αυτά, η responsive σχεδίαση έχει σημαντικά μειονεκτήματα σε σχέση με ένα αυτόνομο mobile site, το οποίο συνοπτικά παρέχει μεταξύ άλλων:

  • Αυτονομία και ευελιξία στη σχεδίαση

  • Πλήρη προσαρμογή σε όλες τις κινητές συσκευές, άρα καλύτερο UX (user experience)

  • Μικρότερους χρόνους φόρτωσης

Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά τι σημαίνουν τα παραπάνω. Η αυτονομία στη σχεδίαση αναφέρεται στο γεγονός ότι το κινητό site σχεδιάζεται και υλοποιείται από την αρχή και χωρίς να περιλαμβάνει κατ’ ανάγκη δομικά στοιχεία από την desktop έκδοσή του. Αυτό μπορεί μεν να σημαίνει ότι δαπανάται επιπλέον χρόνος για την κατασκευή του, αλλά παρέχεται επίσης πλήρης δημιουργική ελευθερία και καλύτερη προσαρμογή σε κάθε κινητή συσκευή. Το δεύτερο με τη σειρά του οδηγεί στο να μπορεί ο χρήστης να πλοηγηθεί με ευκολία σε όλο το περιεχόμενο του site ανεξάρτητα από τη συσκευή που χρησιμοποιεί, άρα έχουμε καλύτερη εμπειρία χρήστη ή όπως αναφέραμε user experienceUX. Εδώ θα πρέπει να δεχτούμε σαν αξίωμα ότι το καλύτερο UX πηγαίνει χέρι – χέρι με το SEOυπάρχει μια πληθώρα άρθρων που υποστηρίζει αυτή την αντίληψη και όχι χωρίς σοβαρά επιχειρήματα.

Τέλος, ένα responsive site για να μπορέσει να προσαρμοστεί στη συσκευή από την οποία προβάλλεται πρέπει να καλέσει έναν αριθμό CSS – για να το πούμε λιγότερο τεχνικά, πρέπει να εκτελεστούν αρκετά επιπλέον κομμάτια κώδικα. Αυτό συνεπάγεται καθυστέρηση στη φόρτωση του site, σε αντίθεση με την αυτόνομη mobile εκδοχή, η οποία αν έχει υλοποιηθεί σωστά προγραμματιστικά απαιτεί μικρότερους χρόνους φόρτωσης για τις σελίδες του site. Εκτός από το θέμα της ευχρηστίας (ένα αργό site είναι πάντα ένα κακό site, ειδικά αν πρόκειται για eshop) και η ταχύτητα φόρτωσης ενός site συνδέεται άμεσα επίσης με το SEO.

Επομένως, ένα mobile site υπερτερεί ενός responsive τόσο σε θέματα εμφάνισης, όσο και σε σχέση με το SEO. Τώρα που η Google έρχεται να ρίξει όλο το βάρος στη mobile εκδοχή των site μας, το ερώτημα που γεννάται είναι το εξής: μήπως τελικά αξίζει να επενδύσει κανείς λίγο περισσότερο χρόνο και λίγα περισσότερα χρήματα, ώστε το mobile site του να ανταποκρίνεται τόσο στις προδιαγραφές της Google, όσο και στις προσδοκίες των επισκεπτών του? Νομίζουμε ότι η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι κάτι περισσότερο εύκολη!

Μπείτε στην κοινότητα των εκατοντάδων χρηστών μας και ενημερωθείτε και εκπαιδευτείτε από την IP Digital

Πείτε μας την άποψη σας!